meditasjon

Meditasjonsutdannelsen min kalles «Loving Kindness». Kort forklart, er det å utvikle kjærlighetsmuskelen, hjertet. For oss selv og de og det rundt oss. Det kan også handle om å bli bevisst og respektere våre og andres grenser. Utdannelsen er del av Vipassana tradisjonen. Vipassana betyr «å se tingene som de virkelig er».

Gjennom meditasjon kan vi bli  bevisst tankestrømmene våre. Observere dem, være med dem og la dem gå, istedenfor å dytte dem ned, tilbake til det ubevisste. Det er en praksis i å være helt tilstede i våre direkte erfaringer. Ufiltrert av tanker, konsepter og preferanser. Ikke-dømmende. Bli bevisst hvor mye tankene styrer livene våre, følelser og handlinger. Da kan vi leve og handle ut fra det visere sted i oss selv. På engelsk kalles det å «act» istedenfor å «react».

Colemans Barks om stillhet

…gi form til vår lengten etter stillhet og til den lyttingen vi gjør innenfor dette. Ingenting kan bli gjort med en slik lengsel. Stillhet kan ikke tilegnes gjennom anstrengelse eller praksis. Det som er sikkert, er å ha en intellektuell forståelse av stillhet er nytteløst. Vi må erfare det, være det, bli forandret. Det er en avslapping som overrasker oss om kvelden. En oppløsning av tid og rom, av deg og meg, inn i en tidløs bevissthet. Det er i denne skjønnheten Rumis poesi svømmer, gir en smakebit av. Stillhet har andre navn: Kjærlighet, frihet, opplyst.  En flåte med andunger som padler i seksten vannløp.

stillscape

ESVIKEN - ROM FOR STILLHET

“Prosjektet STILLSCAPE er et unikt og viktig kulturtiltak. Bare stillheten, du kan våkne til ditt eget språk, dessuten motta det som tilbys, nemlig relevante kulturtilbud. Det er luft og innsyn rundt hennes prosjekt om å samle og gi.”

— ERLING KITTELSEN forfatter, dramatiker og oversetter

Sommerhuset Esviken på Konglungen i Asker. Jeg leide hus og 90 mål strandtomt til utvikling av kulturarenaen "Esviken - rom for stillhet", 2008-11.

Stiftelsen STILLSCAPE ble etablert for formålet. Galleri Esviken, Stillhetsfestivalen, Kafé Esviken, YoungScape (tilbud for barn og unge), kurs og utleie var blant våre tilbud.

lalla

korte dikt

Short poems have meditative properties and possibilities. They have often recorded or led into states of awareness that come with meditation.
— Coleman Barks, Rumi The Big Red Book
slowdesign_stillspace_nå.jpg

fingre av konglefrø
åpner luka
bølger rundt kvisten
og lukten av forlatte stasjoner

 

hvem forlater mørke erter
og bønner som synker
et vendt eikeblad
når det speiler et øye

 

når vi er sammen
letter en fugl fra øyet

 

gresset åpnet en benk
og brevene ble stemplet med fjær

 

gi jorden vind
til det bare er ett vindu
igjen

 
Du skriver virkelig flott. Og det virker som om konsentratene blir stadig mer og mer intense. Diktene har denne umiskjennelige kvaliteten av at leseren bytter ut seg selv under lesningen. Kall det et lys, en vind, en lyd. Men noe skjer.”
— Øivind Hånes, forfatter - aug 17

lalla

mystical sparkling light: RUMI & SHAMS. 16 dikt

DET BRENNER NÅR KJÆRLIGHETEN BANKER PÅ -

Rumi var en mystiker og poet som levde på 1300-tallet i Det Persiske riket. Han ansees av mange å være den største mystiske dikter som har satt sine bein på jorden. Rumis liv ble snudd på hodet da han traff den vandrende, ville og hellige Shams. Møtet med Shams transformerte Rumi fra en sober boklærd til en pasjonert søker av universell sannhet og kjærlighet. Etter at Shams forsvant, skrev Rumi ca. 70 000 doble vers, dikt!

Stillhet var kilden og inspirasjonen til Rumis dikting. Mange av hans dikt signerte han med «stillhet», - diktets forfatter.

Rumi er kjent. Færre har hørt om Shams. Disse historiene, som beskriver viktige hendelser i livet til Rumi, er del av et større Rumiprosjekt jeg jobber med.

Jeg ble introdusert til Rumi og hans diktning, da den amerikanske forfatteren Coleman Barks leste Rumis poesi på Stilhetsfestivalen i Asker 2001. Det ble for meg starten på en lang reise inn i Rumis poesi og liv.

Takk til forfatterne Gro Dahle og Erling Kittelsen, som er tålmodige konsulenter.

roses-1254557_700.png
 
birds-nest-411754_700.jpg

Shams lengter etter en venn. En han kan dele sine bilder med. En han kan synge med. Le. Dunke i ryggen. Til ordene flyr opp gjennom halsen. Ut av munnen. Ut i et blått landskap. Fylt av rosiner. Epler og drager. Inne i oss selv. Lenger inn. Til noe mykt. Vart. Et fuglerede. Shams svinger seg opp på det grå eselet. En rytme i leggen. Dagen er våken. Kanskje i dag, tenker han. Kanskje jeg møter han i dag? Støvet virvles opp i lette sirkler. Små spor.

 


glass-984457__480.jpg

Året er 1217. Rumi legger øret til bakken. Alt er pakket. Faren sier de skal sale kamelene etter frokost. Mongolene er på vei. De er rasende mange. Faren løfter teglasset til munnen. Rumi ser ut av vinduet. En ufrivillig skjelving. Balkh er alt han kjenner. De vasker hendene i stillhet. Rir ut.

 
chestnut-2810489_1280.jpg

Shams går inn i et kratt. Tornene risper opp huden. Holder skjorten fast. Shams løsner plagget. Fortsetter innover. En kjerne ruller nedover skallet. Løvene nøler og snur. Linjene følger tommelen. Mumler vers mellom leppene. Friske urter og blomster våker. Syv himler. Jorden. Steiner. Furukongler. Modne bringebær. En myk kjole og reven gjemmer seg i kurven. En fjær faller uten lyd mellom skuldrene. Skriver: Disse ordene er til dere dere uten alder

 
peacock-feathers-3617474__480.jpg

Da Shams løfter Kaaba. Reiser menn seg fra bønneknær. Ser hverandre tørste i øyene og gjemmer en ring i flammene. Papegøyen prøver å synge som en nattergal. Natten blir et dyr. Setter opp et skjult teater på programmet. Lyser mennesket mellom leppene.


chair-3209341_700.jpg

Året er 1231. Pusten forlater to fugler. Kroppen løsner fra det synlige. Synker villig mellom to blå ekorn. Munnen full av tørr jord. Hender av bark og slynget honning. Rumis far, Baha al-Din er død. To år etter at han kom til Konya. Tårer drypper på et hode uten slør. Forlater hester, stoler og klær. I 40 dager er dette det eneste som beveger seg mellom de sørgende.

 
cave-1835823_700.jpg

Året er 1244. Rumi kaster en brødbit i munnen. Svinger ut døra. Steller hesten. Leder den i raskt skritt mot markedsplassen. Disiplene følger tett etter. Rumi vifter bort en flue. Tørr på tungen. Hesten stamper, kneiser med hodet. Rumi åpner en bok og begynner å lese høyt. Et fremmed ansikt trenger seg frem mellom mennene. Øynene synker inn i Rumi. Den fremmede bryter inn:
-
Hvordan synger du for fugler som ikke er født?
Rumi lukker boka. Former leppene. Slipper ut en tone så full av sår at fuglene på hustaket straks letter. Bryter kvist. Bygger et rede på hodet til Rumi.
Shams forstår han har møtt den han leter etter. En venn han kan dele spørsmål om fugler med. Sammen rir de tilbake til Rumis hule. I 40 dager verken ser eller hører noen andre til Rumi eller Shams.



lalla

LALLA dikt - naken sang

Veiled Woman, 1910-1912 by Imogen Cunningham._tumblr_mtnhj9O9F31rdrcgto1_500.jpg

I et glimt så jeg
Fuglen skrive hjem

til rommet få snakker om

glemt
siden tråden begynte å vokse rundt
hofta
og sløret ikke kunne lokkes tilbake

hektet på kontinentet
som brast

spider.jpg

jeg leter etter tråden som
tåler tyngden av ordet i brønnen

tråden som
dekker til det hele

og delte oss

Roshanara (Olive Craddock).jpg

Lalla bøyer og blåser til det bare er vrangen igjen

ingen spor etter tråden
ingen tråklesting
bare lyden av tomme sneller i det de treffer bakken

 

DIKT SOM ENKLE MEDITASJONER

Svardikt eller fri gjendikting fra ekkoet i dypet av brønnen? Veien er åpen.

Da jeg første gang leste Lallas dikt, kjente jeg igjen en sang uten tid. Lengsel, kjærlighetserfaring, uro og trofasthet. Daglige påminnelser om kjernen i tilværelsen. 700 år etter at diktene ble til, er de fremdeles like gyldige.

MYSTISKE KVINNER

Få kvinner med mystisk innsikt har overlevd historiens kneblende gang. Lalla fra Kashmir (ca. 1320-92) er et unntak. Likevel har svært få hørt om henne i Norge. Inkludert meg selv. Forfatteren Coleman Barks introduserte hennes diktning for meg i 2011: (LALLA - naked song, translated by Coleman Barks, Maypop Books 1992.)

MITT PROSJEKT

På sikt blir dette en bok. Gro Dahle og Erling Kittelsen er tålmodige mentorere. Marianne Vigtel Hølland min dyktige designer.

a taste of the virgin birth and other metaphors

Few events have led to more wars and violence than religions. Carl Gustav Jung said something like every religion is like frozen water in the wake of mystical experiences.

That peace begins with our selves, tuning inward, may sound like an empty phrase to many of us. But this is serious business. If we understood the metaphors in religious stories, most of the worldwide suffering for thousands of years could have been avoided.

An example: The endless war between Israel and Palestine (gradually with other states involved having their own interests in the conflict).  «The Holy Land», as «God» according to the Bible gave to Abraham – is not a physical country. It’s an inner «land» (-scape). That «God» promised this land to all his descendants, means that this inner landscape («Holy Land») is available to all. So for those of you whom yearn for the «Holy Land» - it’s about time to lay down your weapons and seek inwards. That's the only place were it can be found.

We can divide people into two groups. Those who take the metaphor literally and those who see it as a lie.
— Joseph Campell

Example two: The Virgin Birth. If we look at Joseph Campells statement, we have those who take the story literally. They believe Mary gave birth to Jesus without having sex with Joseph. The other group dismisses the whole story as bullshit. To conceive a child without sex is impossible! But this story is a metaphor! It’s a inner conceive  - and possible birth - that is available for all.

These examples and explanations are by no means complete – hopefully they will give you a taste of the significance of understanding and the needed respect for metaphors.

And then there is the story about Aladdin and the magic lamp. Or the Norwegian folktale about the wife who received three wishes. Or all the myths that symbolizes the soul and the collective unconscious. That will be for another time.

Signatur i stillhet

om signatur i stillhet

En av mine store inspirasjonskilder er sufipoeten Melvana Rumi (1207-73). I den amerikanske forfatteren Coleman Barks oversettelser. I Rumis samtid var det vanlig at diktere signerte diktene med sitt eget navn. Rumi, derimot, signerte dem ofte med "stillhet". Stillheten var kilden til hans dikt. Jeg kan ikke påkalle meg den samme autoriteten som Rumi. Men jeg vil gjerne komme i den samme skapende tilstanden som han var. Det er en kreativ kraft som er tilgjengelig for oss alle.

Mitt diktprosjekt startet med at jeg gjendiktet Rumis dikt. Så prøvde jeg svardikt. Nå ser jeg på diktene hans som en inspirasjonskilde til min egen diktning. Det er med Rumi som med alle andre historiske skikkelser. På et plan skjer de her og nå, i dette øyeblikket. Som alt annet. Mer viktig enn den historiske skikkelsen Rumi, er essensen som strømmet gjennom ham - og poetene før ham, som han var inspirert av. Jeg ønsker å være en del av denne strømmen, pålogget. I mitt eget språk. Vi må alle finne vårt eget språk.

 

 

en smakebit på jomfrufødsel og andre metaforer

Eksempel en: Den endeløse krigen mellom Israel og Palestina (etterhvert med flere andre stater involvert som har egne interesser i konflikten). "Det hellige land", som "Gud" i følge Bibelen ga til Abraham - er ikke et fysisk land. Det er et indre land(-skap). At "Gud" lovet dette landet til alle hans etterkommere, betyr at dette indre landet er tilgjengelig for alle. Så for de som ønsker å komme til "Det hellige land",  er det på tide å legge ned våpnene og gå inn i seg selv. Det er det eneste stedet det kan erfares. (Jeg skriver "Gud" i anførselstegn. Det er et ord som på lik linje med religioner har blitt mer misbrukt enn noe annet. )

We can divide people into two groups. Those who take the metaphor literally and those who see it as a lie.
— Joseph Campell

Eksempel to: Jomfrufødselen. Ser vi på utsagnet til Joseph Campell, har vi de som tar jomfrufødselen bokstavelig. De tror at Maria fødte Jesus uten å ha samleie med Josef. Den andre gruppen avfeier hele historien som tull. Å unnfange et barn uten sex er umulig! Men dette er en metafor! Dette er en indre fødsel er tilgjengelig for alle.

Disse eksemplene og forklaringer er ikke på noen måte fullstendige, de er ment som smakebiter.

Også har vi fortellingen om Aladdin og lampen. Eller folkeeventyret om kona som fikk tre ønsker.  Eller alle mytene som symboliser sjelens indre og det kollektivt ubevisste.  Det blir til en annen gang.

dans & dikt

Frigjør din indre danser (vi alle har en indre danser som ønsker bevegelse). Bare lytt til
musikken og la kroppen beveges. Se på hvordan grenene på trærne beveger seg i vinden. De
overgir seg bare til brisen som beveger dem. Beveg deg som støvpartiklene danser i lyset. Bare overgi deg til bevegelsen som ønsker å bevege deg.
— Will Johnson

SKRIVEKURS MED BEVEGELSE IN THE WOODS

- å skrive med tilstedeværelse

Lonin i Telemark 21.-23. september med Kristin Ma Ellefsen og Vibeke Vigeland.
Skrivekurset er for alle som ønsker å utforske det intuitive og hvordan skriving med bevegelse kan være et redskap for å komme i kontakt med seg selv og sine omgivelser.
Alle skriveøktene innledes med bevegelse og vi kommer til å være mye ute i naturen.
Vi ønsker å jobbe med friskriving med utgangspunkt i en oppgave. Dere vil få redskap for hvordan disse tekstene kan få en poetisk form slik at essensen kommer fram. Ingen forkunnskaper er nødvendig.

Fredag 21. septmeber kl 18.00 - søndag 23. septmeber kl 14.00.
Pris kr 3200, inkludert overnatting og alle måltider som økologisk, lagd fra bunnen.
Mer info på Facebook.
https://www.facebook.com/kristin.ellefsen.7

 

dikt

Min første poesibok, sakte klapper hun på gjenskinnet, finner du under BUTIKK. Her kan du også lese en beskrivelse og anmeldelser av boka, og kjøpe den om du blir fristet :).

Om stoffets symbolske betydning kan du lese under LALLADIKT.

Noen av mine diktsvar på Lallas poesi finner du under LALLADIKT. Lalla fra Kashmir (ca. 1320-92) var kvinnelig mystiker, som utrolig nok har overlevd historiens kneblende gang.

lalla

symbolsk betydning av klær

I Lallas diktning går stoff og mangel på stoff ofte igjen i hennes diktning. Beskrivelser av henne er som regel at hun synger naken.  I Colaman Barks introduksjon om henne skriver han:

Hun er mest kjent for å vandre og danse naken mens hun sang sine sanger. I den ekstatiske linjen fra hasidimer og sufier forente hun den rene glede av væren, og smeltet så sammen med det, slik at den rene formen av ”Lalla”, som hun ofte adresserer, så ut til å være plagg nok. Hennes oppmerksomhet observerer kroppen, men identifiserer seg ikke med den.
— Coleman Barks, Lalla Naked Song

Klede, stoff eller klær, går igjen som metafor eller symbol i mange kunstverk, myter og religiøse fortellinger. Den greske myten om de tre musene, døtre av guden Zevs og havnymfen Eurynome, er tolket av en rekke kunstnere, blant annet Botticelli. Slik tolker Joseph Campell denne myten og bildet:

I noen kunstneriske representasjoner, ser man guddommen og på hans høyre står de tre nådegaver. Musene er kledd, fordi i mysteriet er dekket til i kunsten. Den endelige åpenbaring er det nakne mysteriet i seg selv. Den første av de tre musene er Eufrosyne, som sender ut energien fra Apollo til verden. Den andre er Aglaia, som bringer energien tilbake. Den tredje er Thalia, som omfavner dem begge. [...]
— (Joseph Campell, Thou art that, Transforming Religious Metaphor, s. 16, 2001)

stillspace

kroppen - vårt tempel

Jeg er på besøk hos en forfatter. Han spør om jeg har lyst på en kopp te. Ja, svarer jeg. Han henter noen Pukka-teposer. – Ser du på kroppen som sjelens tempel, spør han.

Kropp er viktig. Den er vårt tempel. Å være tilstede i hele kroppen er like avgjørende som å tømme sinnet for tanker gjennom meditasjon. Er du bevisst pustens bevegelser gjennom hele kroppen, forsvinner tankene automatisk.

«Pust med hele kroppen!» oppfordrer Will Johnson i boka aligned, relaxed and resilient. Gjennom pusteøvelser viser han oss hvordan vi kan erfare enheten mellom pust og kropp, slik til vi tilslutt kan erfare hvordan alt er forbundet. Å sanse at alt dirrer av liv. Will har en hjemmeside og et prosjekt han kaller «embodiment», som kan oversettes med «legemliggjørelse»http://www.embodiment.net/

body is like dust and soil
soul is like the wind

soul kicks up the dust
and through the dance of particles
soul is revealed

so let’s say your soul
looks a lot like dust and soil
and another soul
meets you in that dust

the whole universe
will start to dance
particle by particle
to your tune
— Will Johnson
NESTE DANS

min venn, mitt ansikt,
hvor finner jeg ord
for at

når jeg bukker for stammen
er jeg dansen,
blir jeg treet,

fortsatt språkløs
skjelver kroppen i vinden.
— Kristin Ma Ellefsen



stillspace

tilstedeværelse i hverdagen

The real beauty of mindfullness lies in its ability to transform the moment-to-moment passage of our everyday lives into an aspect of practice that is every bit as important and valuable as the time we spend sitting on our cushions.
— Will Johnson

Ordene på disse sidene kan virke store. Som designer Marianne skriver: «StillSpace har et svimlende utgangspunkt, veldig spennende, men samtidig utfordrende å forholde seg til.»

Det handler om de små skrittene vi trår hver dag. Øve oss på være tilstede i de små hverdagslige gjøremålene. Når vi vasker oss, kler på oss, går ut døra, snakker med naboen.

Være tilstede i pusten. Hvor er du når du da?

kristin

stillhet i ord og diktning

STILLSPACE - ØYEBLIKKETS TILSTEDEVÆRELSE

Et stille sted

Da jeg fikk henvendelsen fra Kristin visste jeg ingenting om virksomheten hennes. Hun ville ha hjelp med å utforme nye nettsider og visittkort. Fornye profilen. Jeg ble umiddelbart tiltrukket av navnet. Hva gjør en virksomhet som kaller seg for StillSpace?

Kristin er arkitekten som heller enn å tegne hus vil jobbe med rommene i oss selv. Med rommene som skapes av stillhet. Med å bygge ord, høvle tekster, male poesi. Hun vil være arkeologen som løfter fram forgangne poeter. Som forsiktig børster jord og leire av ordene deres. Trekker dem ut i relevansens lys, til oss - her og nå.

Poeten som setter ord på ordløse erfaringer. Formidler det uforståelige, det språkløse, det ufattelige, på en måte som gjør at du kjenner det i magen.

«Stillheten», sier Kristin, «er kilden til essensen i livet.Gjennom dikting, myter, fabler og eventyr kan vi bli bedre kjent med oss selv. Åpne våre indre rom til større forståelse.»

Med dette utgangspunktet leverer Stillspace ulike tjenester som forlagsvirksomhet, poesibrev, gjendiktning, workshops og konsulenttjenester innen skrivekunst, kulturarrangementer og redaktør tjenester.

StillSpace har et svimlende utgangspunkt, veldig spennende, men samtidig utfordrende å forholde seg til. Vi har forsøkt å binde det hele sammen med et stillferdig, men allikevel insisterende uttrykk. Bidra til en følelse av ro og avkoblethet. Resultatet av vårt samarbeid kan du se på disse sidene.
MARIANNE VIGTEL HØLLAND, Slow Design Studio

kristin

MIN BIO

Den indre stillheten artikkel jpeg.jpg

"Den indre stillheten", artikkel for tidsskriftet PLAN. Om stillhet og virksomheten til STILLSPACE i Esviken.

Bildet viser prosjektet "In person», installasjon av Marie Sjøvold og Ludvig Friberg.
Vist under Stillhetsfestivalen 2011 i Esviken. I hver fotoboks er det en
film av insekter idet de våkner opp, og vi får anledning til å
se at hvert insekt har sin særegne personlighet. Stillhet
handler også om å bli mer bevisste våre omgivelser her og
nå, gjennom nærværet i øyeblikket. Skrevet meg meg.

Artikkel Interiørmagasinet om min virksomhet (STILLSCAPE) i Esviken i Asker 2009

En scene fra Spelet om Garborg og Baral for Asker, i Esviken. Hilde Olausson som Hulda og Jai Shankar Sahajpal som Baral. Fortattere: Erling Kittelsen og Arild Stubhaug, etter manus av Bjørn Pettersen. Arrangør: Du store verden! Spelet ble utnevnt til årets spel av Spelfondet og mottok over en million i støtte fra Kulturrådet m.fl. Jeg var prosjektleder, inspisient og scenograf.

Skrivekonsulent: "Kristin bidro i skriveprosessen på en konstruktiv og tilstedeværende måte. Hun fremmet den røde tråden og hennes innspill åpnet for nye betraktninger og vinklinger. Hennes intuitive evner ga meg trygget og mot." MARIANNE MAGELSSEN, Pust for livet, Arneberg Forlag."

"Kristin bør bli nedringt av folk som ønsker skriveveiledning. :-)"
ANNE CHRISTINE HÅGENSEN, De Tre Skatter, Arneberg Forlag

Redaktør for magasinet HERBA. Temaer innenfor biodynamisk jordbruk og kultur i et bredt perspektiv, 2015-16.

NRK refleksjoner om rom.png

NRK-TV, Refleksjoner om rom. Deltaker som arkitektstudent ved Institutt for romkunst, 1991. Programmet kan i sin helhet sees her: https://tv.nrk.no/program/fkur30002091/refleksjoner-om-rom.

Prosjektleder og initiavtivtaker til prosjektet "Rom for kunst", Norsk kulturråd, 2000-2002. På bildet to glade mottakere av støtte, Rolf Gerstlauer og Jonas Ekeberg. I dag prosjektet en fast avsetning.

Del av en installasjon på Bankplassen, Oslo. Oppdrag fra Norges Bank. Grader av permanes i samarbeid med Sissel Lillebostad og Henrik Kristiansen. 400 m farget slike, luftballinger og konstruksjoner over plass og bygning ,1994

For tiden: Kontaktlærer på mellomtrinnet, Nesøya skole.

Markus_Brendmoe_-_Bok__Malerier_etc..jpg

Forfatter av hovedartikkel i boka om billedkunstneren Markus Brendmoe, 2008

Utgitt på StillSpace Publishing 2008. Omslag Arnestad Design. Boka er pensum ved Rudolf Steinerhøyskolen. Boka kan bestilles fra forfatteren: areoegaa@online.no

forside Siste natt.jpg

Utgitt på StillSpace Publishing (mitt forlag) i 2015 med støtte fra Norsk Kulturråd og Stiftelsen Fritt Ord. Omslag Emil Johnson Ellefsen. Konsulent Erling Kittelsen. Boka kan bestilles fra forfatteren: tebrizlim.r@gmail.com

Frilansjournalist, arkitektur og teknologi, MORGENBLADET, 1994-96.

UNIVERSITAS & UNDER DUSKEN - journalist og redaksjonssekretær

Økologisk kafé i Esviken. Alt var hjemmelagd fra bunnen av. Betaling etter hjerte. Jeg var sjefskokk og servitør sammen med mange frivillige. Bilde: Interiørmagasinet

F1010009_0288.JPG

SÅ ET FRØ - er et økologisk dyrkningsprosjekt. Initiert og ledet av meg de første årene, Heggedal 2013. "Foreningen tilbyr et variert tilbud av medlemskap, tjenester og produkter for dyrking av spiselige planter der du bor."

POETRYLETTERS. En gang i måneden publiserte jeg online Poesibrev. På norsk og engelsk til lesere i flere land. diktene var diktsvar på Coleman Barks Rumi dikt, slik essensen av dem ressonerte i meg, 2012-13.

Sivilarkitekt hos LINK Arkitektur og Dyrvik Arkitekter. Perspektivskisse fra Haram Kulturhus.

Konsulent for den japanske arkitekten Tadao Ando, programmeringsgruppe internasjonal akitektkonkurranse om nytt kunstkvartal i Bjørvika. Medlem av Programkomité Adademiet NAL, seminar om museumsarkitektur. Sekretær for utdredningsgruppe om utvidet arkitekturmuseum. Referansegrupper for Tusenårsstedene, 100 000 boliger, Skole og utsmykning (alle Norsk Form) Arkitekttriennalen 2000, NAL. Bildet er fra Trienallen 2015.

Frilans skrivekonsulent Arneberg Forlag, 2011-12

Julehefte av Emil Johsnon Ellefsen, utgitt på StillSpace Publishing, 2008

stillspace

«å dø på korset»

Jeg er ikke religiøs. Religioner oppstår som frosset vann i kjølvannet av personer med mystiske erfaringer. Vi kan alle ha tilgang til mystiske erfaringer. Til livets store gåter.

Organized religion, is a defense against having the religious experience.”
— Carl Jung
What is it you want to do with your one and precious life?
— Mari Oliver

Vi krangler om den fysiske umuligheten at «Jesus» kunne stå opp fra de døde «tredje dag». Fortellingen er et bilde på hva vi alle har tilgang til, i oss selv. Hva er virkelig? Den fysiske verden eller psykiske? Drømmenes verden? En annen verden? Er de to? Er de ett? Folk fleste erfarer dem som adskilte verdener. De er den samme når vi forstår.

«Å dø på korset» er å gi seg over til en større vilje enn sin egen. Hvert øyeblikk har dette potensialet i seg. Hvert bevisste pust. Dette er essensen av «tilstedeværelse i øyeblikket». "Womb of the present moment."  Verden (din verden) skapes på nytt hver gang du puster.

 

 

skrivecoach

ville du ofre en bit av lillefingeren for å skrive? Om skrivedisiplin.

Kaffe åpner hjertechakraet. Kanskje er det derfor jeg lager meg en god espresso før jeg setter meg ned for å skrive. Med fare for å bikke over i en helsespalte, er kaffe sunt i følge en god venninne. Sammen med noe søtt (dette blir bedre og bedre) styrker det skjoldbruskkjertelen (www.wildwood.no ).

Viktigere enn ritualer er disiplin.

Nylig var jeg på et skrivekurs med Jan Kjærstad. Han kom selvfølgelig inn på dette med å sette av tid å skrive. Han kjenner folk med geniale idéer til tekster, men som sjelden får festet dem på papiret. Som i følge Kjærstad ville kuttet av en bit av lillefingeren for å være forfatter istedenfor redaktør. Vel, da er det vel bedre å sette seg ned med det blanke arket? Eller siden hvor annenhver setning er overstrøket. Erfarne forfattere sier de ikke skriver, de omskriver.

When asked about rewriting, Ernest Hemingway said that he rewrote the ending to A Farewell to Arms thirty-nine times before he was satisfied. Vladimir Nabokov wrote that spontaneous eloquence seemed like a miracle and that he rewrote every word he ever published, and often several times. And Mark Strand, former poet laureate, says that each of his poems sometimes goes through forty to fifty drafts before it is finished.
Susan M. Tiberghien, One Year to a Writing Life: Twelve Lessons to Deepen Every Writer's Art and Craft

De venter ikke på inspirasjon. (Mer om inspirasjon i ett annet innlegg.)  De skriver. Punktum. Rådene er mange, 20 minutter hver dag. Stå opp tidligere, eller plott inn i kalenderen et skriverom etter middag. Kjærstad: «I begynnelsen av forfatterskapet var jeg ringevikar i skolen. Da jeg kom hjem etter fire timer var jeg så sliten av jeg ikke en gang orket å lese Dagbladet. Så var det middag til familien osv. Så om du ikke klarer å sette av en fast tid hver dag, om du har en familie du må ta hensyn til, kan du for eksempel spørre om du kan få sette av tre lørdager til å skrive. Eller om ferien kan fordeles så du får et par uker for deg selv til å skrive.»

Uansett koker det ned til å ha disiplin.  Lage en rytme, ha en plan du følger. Frister.

 

silence, stillscape

STILLSCAPE

Stillhet kan gjøre oss mer oppmerksomme på det som er. Stillhet er en kilde som kan gi oss bedre kontakt med vårt indre og med våre omgivelser.

STILLSCAPE er sammensatt av ordene «stillness» og «landscape». Landskap/«skap» kommer av å skape. Våre kunstneriske visninger og øvrige aktiviteter var en invitasjon til å komme i kontakt med ditt eget skapende selv. En invitasjon til å delta i en kollektiv skapelsesprosess gjennom formidling og utvikling av ulike kunstuttrykk og kulturaktiviteter.

I mitt mangeårige arbeid med myter har jeg etter hvert blitt fortrolig med opplevelsen av mytisk tid, slik vi kan erfare tilværelsen i møtet med et kunstverk, en naturopplevelse, en fortelling eller et menneskelig forhold som forandrer oss slik at den daglige baksingen med timeplaner kjennes fjern og uviktig og det trivielle så trivielt som det faktisk er. STILLSCAPE har min fulle støtte og velsignelse.
— TERJE NORDBY forfatter og dramatiker
Som konstnärer saknar vi paradoxalt nog ofta en arena där flyktiga idéer och experiment kan ta form i all enkelhet. I Esviken kan ett av målen med att samlas vara experimentet. Ett annat är leken och allvaret i det att vara en skapande individ bland andra skapande. Atmosfären i Esviken och sammanhanget som STILLSCAPE ger till platsen, inbjuder till funderingar. Vad framkallar denna plats hos mej? Esviken erbjuder en mötesplats med inneboende koncentration, där den lilla tanken kan komma.
— ANNA WIDÉN billedkunstner
STILLSCAPE gir meg som komponist og musiker rom og tid til å undersøke nye sider av forholdet lyd, stillhet, tilstand. Esviken er en perle og innbyr til total tilstedeværelse.
— MAJA BUGGE komponist og musiker

silence, stillscape

GALLERI ESVIKEN

Galleri Esviken ble etablert sommeren 2008, offisielt åpnet av ordfører Lene Conradi 2009. Kristin Ma Ellefsen var hovedkurator. Jorunn Hanstvedt var medkurator. Her vises noen utvalgte verk i tilfeldig rekkefølge. Visningsrommene var inne i sommerboligen og i landskapet rundt.

Noen få verk fra YoungScape (tilbud for barn og unge) vises også.

Billedkvaliteten varierer, og viser til dels like mye den rommelige sammenhengen de ble vist i.